Turku

Näin toimii mediatiimitoiminta osana kouluarkea, Case Wäiski-TV

Kirjoittanut: Tero Jaakkola, Wäinö Aaltosen koulu

 

Aluksi.

Miltä tuntuisi koulupäivän aikana tehdä televisiotyötä? Haluatko tuottaa sisältöä, kuvata, editoida, juontaa, toimittaa, näytellä vai kenties huolehtia valoista ja äänistä? Kaikki tämä on mahdollista, jos kouluun perustetaan mediatiimi.

 

Hieman taustaa, miten Wäinö Aaltosen koulussa on tehty.

Wäiski-TV aloitti toimintansa Wäinö Aaltosen koulussa keväällä 2009. Startin jälkeen onkin sitten tapahtunut paljon ja nopeasti. Ensimmäinen merkittävä saavutus tapahtui syksyllä 2010, kun voitimme valtakunnallisen  Kieli-Talent –kilpailun.  Maineemme on kiirinyt ja toimintamme on tiedossa myös opetusministeriössä ja sieltä tullut palaute on ollut ylistävää. Wäiski-TV on osa YKÄ-hanketta (Yhteisöllisyys, koulu ja älykkäät palvelut). Viime keväänä osallistuimme mediatiimin kanssa Hämeenlinnassa ITK-messuille (Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa). Siellä toimintamme herätti suurta mielenkiintoa ja palaute oli 100% positiivista.

 

Miten homma toimii?

Kouluviikon aikana suunnitellaan yhdessä ja erikseen, mitä kuvataan. Kerran viikossa pidetään toimituspalaveri, jossa oppilaille jaetaan kuvauksiin liittyvät tehtävät. Palaveriin oppilaat voivat tuoda omia ideoitaan. Parhaat ideat kuvataan ja ne päätyvät editointipöydälle. Perjantaisin koko koulu voi nauttia valmiista tuotoksesta käytävänäytön kautta. Lisäksi kaikki jaksot päätyvät YouTubeen, jossa ne ovat oppilaiden vanhempienkin katsottavassa. Voidaankin sanoa, että koulukanavalla on koko koulua yhdistävä vaikutus.

 

Mitä koulukanavan tekeminen vaatii oppilailta ja opettajalta?

Oppilailta homma vaatii sitoutumista. Mediatiimiin valituille oppilaille tästä seuraa lisätyötä tai toisinaan he ovat estyneitä osallistumaan ns. perusopetukseen. Lisäksi tarvitaan halukkuutta oppia uusia teknisiä laitteita. Oppilaille tulevat tutuksi editointiohjelmat, Full-HD -kamerat ja erilaiset kuvausapuvälineet. Sanat refle, mikkipuomi ja tripodi eivät aiheuta kummastusta mediatiimiläiselle. Mediatiimiin kuuluminen antaa oppilaille hyvät lähtökohdat nykypäivän maailmaan. Työtä tehdessä opitaan medialukutaito, jota voidaan pitää nykyihmisen kansalaistaitona.

Opettajalta vaaditaan kykyä nähdä opetustyö uusin silmin. Tuntikiintiön sisällä tasapainoilu tuottaa aluksi hankaluutta. Tärkeää on muuttaa työtapoja sopivan väljiksi. Perusopetustyö ei kärsi mediaopetuksesta, vaan se sisällytetään  osaksi kouluarkea. Suurin muutos perinteiseen opetukseen verrattuna tapahtuu opettajan omassa ajattelumaailmassa.

 

Oheisten videoiden myötä voi käydä tutustumassa tarkemmin mediatiimitoimintaan.

Ohjeeseen liittyvät videot

Open oppat

Näin käytät QR-koodeja lukemaan innostamisessa C.O.Malmin koulussa on ryhdytty tuottamaan materiaalia QR-koodeihin ja tekemään koodeja koulun kirjaston kirjoihin. Teemme tätä yhteistyössä Turun kaupungin lasten- ja nuortenkirjaston kanssa. QR-koodit ovat kaksiulotteisia ruutukoodeja, joista aukeaa sin-ne tallennettu materiaali. Olemme tehneet muun muassa videomateriaalia, animaatioita, pienelokuvia ja...
Kommentointiohjeet Miten sosiaalisessa mediassa kommentoidaan? Katso ohjevideo Tuubissa hyväksyttäville kommenteille tästä!
Näin toimii mediatiimitoiminta osana kouluarkea, Case Wäiski-TV Kirjoittanut: Tero Jaakkola, Wäinö Aaltosen koulu   Aluksi. Miltä tuntuisi koulupäivän aikana tehdä televisiotyötä? Haluatko tuottaa sisältöä, kuvata, editoida, juontaa, toimittaa, näytellä vai kenties huolehtia valoista ja äänistä? Kaikki tämä on mahdollista, jos kouluun perustetaan mediatiimi....
Mediatuotannon appsilista Erilaisia mediatuotantoon soveltuvia appeja on valtavasti - ja tätä kirjoittaessani niitä todennäköisesti on julkaistu jo muutama lisää. Mediatuotannolla tarkoitetaan tässä mitä hyvänsä oppilaan tuottamaa kuva-, teksti- tai videomateriaalia. Alla joitakin hyväksi koettuja sovelluksia, joilla pääset alkuun koulun...
Open luku- ja videovinkit Vinkkejä ja materiaalia oppitunnille löydät linkkilistasta. Tässä, vielä aluillaan olevassa osiossa esitellään erilaisia mediakasvatukseen ja oppimisen muutokseen liittyviä ilmiöitä, videoita ja kirjalllisuutta, joista opettaja voi löytää työhönsä uutta näkökulmaa ja samalla hakea vauhtia omiin...
Näin pidät biologian tunnin iPadia hyödyntäen (5. lk) Tekeekö mielesi lähteä kokeilemaan opiskelua mediavälineitä hyödyntäen, mutta kaipaat vinkkejä, miten lähteä liikkeelle? Open oppaan case-kuvaukset auttavat alkuun - katso myös kuvat ja videot valmiista töistä! Ohessa myös hauska opetusvideo fysiikan oppitunnilta: Vetovoima. Ihmisen biologiaa iPadeillä Teksti: Teemu...
Videoiden lataaminen Tuubiin Tuubi käyttää YouTubea videoiden lataamisessa. Varmistathan ennen lataamista, että videosi kunnioittaa tekijänoikeuksia ja että sinulla on tarvittavat luvat oppilastöiden, oppilaan nimen ja/tai kuvan julkaisuun! Varminta on olla lisäämättä videoon oppilaan nimeä - lempinimi tai pelkkä luokkatunnus on turvallisin vaihtoehto. Jos...
Animaation perusperiaatteet Animaatio tekee liikkumattomista objekteista liikkuvia ja muuttuvia, ja sen keinoin voidaan esittää käytännössä mitä hyvänsä. Animaatioita voidaan tehdä piirtämällä, muovailemalla vahasta tai vaikkapa liikuttelemalla valmiita esineitä ja pahvinpaloja. Myös ihmiset voivat toimia animaatiohahmoina. Animaatio perustuu...
Linkkilista - oppitunti-ideoita mediakasvatuksen tiimoilta Onko sinulla vinkata lisää hyviä linkkejä mediakasvatuksellisista aiheista? Jätä vinkkisi kommenttikenttään tai lähetä se suoraan Tuubin poltergeistille, Sallalle (Salla Sissonen: etunimi.sukunimi@turku.fi)! Koko Tuubi-yhteisö kiittää ja kumartaa.   Oppitunti-idiksiä ja  työkaluja media-aiheiseen luokkatyö...
iPadin ja iPod Touchin superpikainen minikurssi aloittelijalle Tämän artikkelin sisältö: 1. Sormiohjaus 2. Tabletin kuoressa olevat fyysiset näppäimet 3. Alapalkki ja sen toiminnot 4. Tablettien sovellusten sijainti, eli logiikka sivujen takana 5. Piensovellusten eli appsien lataaminen laitteelle 6. Sovellusten poistaminen laitteelta 7. Laitteiden akun lataus 8. Mikrofonit 9. Tuotosten tallentaminen tietokoneelle ja...
Ideoita mediasalkkujen ja Tuubin käyttöön 1. Opetusvideo Oppilaiden tekemät opetusvideot omasta oppiaineesta - vinkki: opetusvideon voi tehdä myös animaationa. Esimerkki: oppilas voi videolla kertoa, miten jokin matemaattinen kaava toimii, tehdä kemian kokeen, joka videolle dokumentoidaan ja selitetään muita oppilaita varten - jokainen voi myöhemmin käydä videolta katsomassa, mitä...
Mistä saan musat videon taustalle?? - eli asiaa tekijänoikeuskysymyksistä Musiikki ja tekijänoikeus Kun ylpeä oppilas on tehnyt mahtavan animaation atomin osasista, hän haluaa todennäköisesti ladata taustalle lempibiisinsä, Iron Maidenin Fear of the Dark -liveversion Buenos Airesin keikalta. Teknisesti tämä on helppo toteuttaa, mutta videosta tulee välittömästi julkaisukelvoton, sillä se rikkoo tekijä...
Oppilaan nimen, kuvan ja oppilastyön julkaiseminen Oppilaan nimen ja kuvan julkaiseminen Kun alaikäisestä julkaistaan kuvaa internetissä, tulee aina pyytää huoltajalta lupa sekä kuvaamiseen että julkaisemiseen. Kun kuvataan hyväntahtoisesti ihmisjoukkoa julkisessa paikassa siten, ettei kukaan yksittäinen henkilö kuvassa varsinaisesti nouse esille, siihen ei lupaa välttämättä...
Animaatiotyökaluna iMotion HD Hankkeen iPad- ja iPod Touch -laitteissa on animaatiotyökaluna iMotion HD. Ohjelma eroaa tavallisesta kamerasta siinä, että se muodostaa valokuvista suoraan videon, jota voidaan jatkokäsitellä esimerkiksi iMovie-ohjelmassa. Oheinen kuvasarja opastaa sinut alkuun! Muuten, muistathan kuvata siten, että laite on poikittain - näin vältät ikävät...
iMovie - miten editoida videoita?   YKÄ-hankkeen iPad- ja iPod Touch-laitteissa on videoeditorina iMovie. Ohjelmalla voidaan yhdistellä ja editoida videoleikkeitä, lisätä valokuvia leikkeiden sekaan sekä lisätä ääntä kuten valmista musiikkia, äänitehosteita sekä itse nauhoitettuja ääniä projektiin. iMovie on helppokäyttöinen, ja...