Turku

Näin pidät biologian tunnin iPadia hyödyntäen (5. lk)

Tekeekö mielesi lähteä kokeilemaan opiskelua mediavälineitä hyödyntäen, mutta kaipaat vinkkejä, miten lähteä liikkeelle? Open oppaan case-kuvaukset auttavat alkuun - katso myös kuvat ja videot valmiista töistä! Ohessa myös hauska opetusvideo fysiikan oppitunnilta: Vetovoima.

Ihmisen biologiaa iPadeillä
Teksti: Teemu Tauriainen, Nummenpakan koulu

Biologian jaksona oli ihminen. Olimme lukeneet jo muutaman kappaleen joten aihepiiri oli tuttua. Tavoitteena oli valmistaa lyhyt esitys ”dokumentti” ihmisestä ja sen eri osa-alueista. Toteutusmuodoksi valitsimme videon, johon oli tarkoitus liittää erillistä kuvaa, ääntä ja animaatiota, kaikkea mahdollisim-man monipuolisesti. Aikaa työn toteuttamiseen oli kaksi tuntia. Aiheet oli jaettu etukäteen, jotta ideointiin ei kuluisi kallisarvoista aikaa.

Aiheet ja suunnitelma:

Luokka jaettiin viiteen ryhmään ja jokaiselle annettiin eri aihe.

Ryhmien aiheet olivat: aistit, luusto, ruoansulatus, lihakset sekä hapenotto.

Aiheiden jaon jälkeen keskustelimme videon sisällöstä, ja oppilaat saivat itse ideoida toteutustapaa. Sovittiin, että jokainen ryhmä yrittää saada toteutukseensa ainakin yhden itse piirretyn kuvan, itse otetun valokuvan ja sen päälle ääntä sekä videopätkää, jossa selvästi havainnollistetaan omaa aihetta. Esim. piirretty kuva lihaksesta ja sitten videokuvaa ihmisen toiminnasta jossa kyseinen lihas tekee työtä. Piirrettyä kuvaa tai valokuvaa piti vielä käsitellä siten että siihen laitetaan esim. nuoli osoittamaan sitä lihasta mistä on kyse. Valokuvan kanssa samaan aikaan laitettiin vielä ääneen puhuttua tekstiä lihaksen toiminnasta.

Toteutuskaavio:
1)    sovitaan miten toteutetaan oma työ esim. mitkä lihakset esitellään
2)    jaetaan tehtävät ja aloitetaan heti
3)    iPad otetaan heti käyttöön esim. videon kuvaamiseen tai valokuvaukseen
4)    piirrettyjen kuvien valmistuttua otetaan niistä kuvat Ipadilla
5)    muokataan valokuvia skitch-ohjelmalla
6)    tehdään alku- ja lopputekstit Strip designerilla
7)    kootaan videot ja kuvat iMovie-ohjelmalla
8)    lisätään jälkiäänitys ja tarvittavat tekstit ja efektit

Osataitoja työn toteutukseen:

  • valokuvan ottaminen,
  • videon kuvaaminen
  • kuvan pienimuotoinen tuunaus Skitchillä
  • iMovien käyttö

Vapaaehtoisia, joilla saa lisämaustetta työhön:

  • Strip designerin käyttö
  • iMotionHD -ohjelman käyttö

Toteutus:

Työn alkuvaiheessa yritettiin ideoida, miten oma aihe voitaisiin toteuttaa ja mitä asioita haluttiin esitellä. Jokaiselle yritettiin jakaa oma henkilökohtainen tehtävä tai paritehtävä, jotta työ lähtisi käyntiin ripeästi. Esimerkiksi yksi voisi aloittaa lihasten piirtämisen, toinen voisi aloittaa kirjoittamaan sitä tekstiä jota luetaan dokumentin ääniraidaksi ja kolmas ja neljäs voisivat aloittaa lihastyövideoiden kuvaamisen.

Videoiden kuvaamiseen käytettiin tavallista iPadin kamera-toimintoa, jolla on helppoa kuvata yksinkertaisia videopätkiä. Videon kuvaamisessa on hyvä muistaa pitää iPad vaakatasossa. Muuten sivureunoille tulee ikävät mustat raidat. Videot tallentuivat kameran rullaan odottamaan jatkoa.

Piirrettyjen kuvien valokuvaaminen tapahtui iPadin kameralla. Jos haluaa tehdä piirroksesta samalla hienon animaation voi piirrosta kuvata samalla kun sitä piirtää. Tähän tarkoitukseen sopii mainiosti iMotionHD-ohjelma, joka ottaa kuvia peräkkäin joko aikasäädöllä tai kuva kerrallaan. Vanha kuva näkyy uuden alla, joten kameran kohdistaminen on helppoa. Peräkkäisillä valokuvilla saadaan piirros heräämään eloon ja valmistuvasta kuvasta tulee hieno animaatio. (katso oheinen video: malli-ImotionHD)

Yksittäisiä valokuvia haluttiin muokata helpolla Skitch-ohjelmalla. Ohjelma osaa itsekin käynnistää kameran ja ottaa kuvia, mutta me olimme ottaneet kuvat jo valmiiksi, joten käytimme valmiita kuvia. Ohjelma osaa hakea kuvat kameran rullasta ja ottaa sen käyttöön. Skitch on näppärä, koska sillä voi mm. kirjoittaa, laittaa nuolia tai kuvioita kuvan päälle ja näin korostaa kuvasta haluttuja kohtia. Sillä voi myös leikata kuvasta ylimääräiset osat pois. Ohjelma on sopivan yksinkertainen pikkuiseen ja nopeaan kuvankäsittelyyn. Mitään ihmeellisiä juttuja sillä ei voi tehdä, mutta meidän käyttöömme se oli juuri sopiva. Käsittelyn jälkeen kuvat ”jaettiin” kuvagalleriaan talteen.

Kaikkien asioiden koonta tapahtuu iMoviella. Aloitettiin uusi projekti. Ensimmäisenä projektiin lisättiin halutut videopätkät ja kuvat halutussa järjestyksessä. Videoista leikeltiin tässä vaiheessa ylimääräiset osat pois. Järjestyksenä voisi olla esimerkiksi: piirretty kuva, valokuva ja videokuvaa. Tämä voi toistua jokaisen lihaksen kohdalla samana, jotta olisi helppoa laittaa asiat aina samalla tavalla. Ääniraita nauhoitettiin siinä vaiheessa, kun kuvat ja videot olivat oikeilla paikoillaan oikean mittaisina. Äänen tekeminen on siis ihan loppuvaiheen työtä. (katso oheinen video: malli-jälkiääni)

Alkutekstiin tuli oma aihe, toki sen voi muokata toiseksikin, aiheeseen sopivaksi. Teksti tehtiin sarjakuvaohjelmalla, vaihtoehtoisia ohjelmia on varmasti monia. Strip designer oli meille jo entuudestaan tuttu joten se oli luonnollinen valinta. Helpoiten tekstit voi tehdä iMoviella, mutta halusimme kokeilla jotain muuta. Tavallisen monikuvaisen sarjakuvan sijaan otimme vain yhden kuvan, teimme siihen päälle tekstit ja muotoilut ja siinähän olikin mukava otsikko työlle.

Esimerkkivideo valmiista oppilastyöstä löytyy ohesta.

 

Ohjeeseen liittyvät kuvat

Ohjeeseen liittyvät videot

Open oppat

Näin käytät QR-koodeja lukemaan innostamisessa C.O.Malmin koulussa on ryhdytty tuottamaan materiaalia QR-koodeihin ja tekemään koodeja koulun kirjaston kirjoihin. Teemme tätä yhteistyössä Turun kaupungin lasten- ja nuortenkirjaston kanssa. QR-koodit ovat kaksiulotteisia ruutukoodeja, joista aukeaa sin-ne tallennettu materiaali. Olemme tehneet muun muassa videomateriaalia, animaatioita, pienelokuvia ja...
Kommentointiohjeet Miten sosiaalisessa mediassa kommentoidaan? Katso ohjevideo Tuubissa hyväksyttäville kommenteille tästä!
Näin toimii mediatiimitoiminta osana kouluarkea, Case Wäiski-TV Kirjoittanut: Tero Jaakkola, Wäinö Aaltosen koulu   Aluksi. Miltä tuntuisi koulupäivän aikana tehdä televisiotyötä? Haluatko tuottaa sisältöä, kuvata, editoida, juontaa, toimittaa, näytellä vai kenties huolehtia valoista ja äänistä? Kaikki tämä on mahdollista, jos kouluun perustetaan mediatiimi....
Mediatuotannon appsilista Erilaisia mediatuotantoon soveltuvia appeja on valtavasti - ja tätä kirjoittaessani niitä todennäköisesti on julkaistu jo muutama lisää. Mediatuotannolla tarkoitetaan tässä mitä hyvänsä oppilaan tuottamaa kuva-, teksti- tai videomateriaalia. Alla joitakin hyväksi koettuja sovelluksia, joilla pääset alkuun koulun...
Open luku- ja videovinkit Vinkkejä ja materiaalia oppitunnille löydät linkkilistasta. Tässä, vielä aluillaan olevassa osiossa esitellään erilaisia mediakasvatukseen ja oppimisen muutokseen liittyviä ilmiöitä, videoita ja kirjalllisuutta, joista opettaja voi löytää työhönsä uutta näkökulmaa ja samalla hakea vauhtia omiin...
Näin pidät biologian tunnin iPadia hyödyntäen (5. lk) Tekeekö mielesi lähteä kokeilemaan opiskelua mediavälineitä hyödyntäen, mutta kaipaat vinkkejä, miten lähteä liikkeelle? Open oppaan case-kuvaukset auttavat alkuun - katso myös kuvat ja videot valmiista töistä! Ohessa myös hauska opetusvideo fysiikan oppitunnilta: Vetovoima. Ihmisen biologiaa iPadeillä Teksti: Teemu...
Videoiden lataaminen Tuubiin Tuubi käyttää YouTubea videoiden lataamisessa. Varmistathan ennen lataamista, että videosi kunnioittaa tekijänoikeuksia ja että sinulla on tarvittavat luvat oppilastöiden, oppilaan nimen ja/tai kuvan julkaisuun! Varminta on olla lisäämättä videoon oppilaan nimeä - lempinimi tai pelkkä luokkatunnus on turvallisin vaihtoehto. Jos...
Animaation perusperiaatteet Animaatio tekee liikkumattomista objekteista liikkuvia ja muuttuvia, ja sen keinoin voidaan esittää käytännössä mitä hyvänsä. Animaatioita voidaan tehdä piirtämällä, muovailemalla vahasta tai vaikkapa liikuttelemalla valmiita esineitä ja pahvinpaloja. Myös ihmiset voivat toimia animaatiohahmoina. Animaatio perustuu...
Linkkilista - oppitunti-ideoita mediakasvatuksen tiimoilta Onko sinulla vinkata lisää hyviä linkkejä mediakasvatuksellisista aiheista? Jätä vinkkisi kommenttikenttään tai lähetä se suoraan Tuubin poltergeistille, Sallalle (Salla Sissonen: etunimi.sukunimi@turku.fi)! Koko Tuubi-yhteisö kiittää ja kumartaa.   Oppitunti-idiksiä ja  työkaluja media-aiheiseen luokkatyö...
iPadin ja iPod Touchin superpikainen minikurssi aloittelijalle Tämän artikkelin sisältö: 1. Sormiohjaus 2. Tabletin kuoressa olevat fyysiset näppäimet 3. Alapalkki ja sen toiminnot 4. Tablettien sovellusten sijainti, eli logiikka sivujen takana 5. Piensovellusten eli appsien lataaminen laitteelle 6. Sovellusten poistaminen laitteelta 7. Laitteiden akun lataus 8. Mikrofonit 9. Tuotosten tallentaminen tietokoneelle ja...
Ideoita mediasalkkujen ja Tuubin käyttöön 1. Opetusvideo Oppilaiden tekemät opetusvideot omasta oppiaineesta - vinkki: opetusvideon voi tehdä myös animaationa. Esimerkki: oppilas voi videolla kertoa, miten jokin matemaattinen kaava toimii, tehdä kemian kokeen, joka videolle dokumentoidaan ja selitetään muita oppilaita varten - jokainen voi myöhemmin käydä videolta katsomassa, mitä...
Mistä saan musat videon taustalle?? - eli asiaa tekijänoikeuskysymyksistä Musiikki ja tekijänoikeus Kun ylpeä oppilas on tehnyt mahtavan animaation atomin osasista, hän haluaa todennäköisesti ladata taustalle lempibiisinsä, Iron Maidenin Fear of the Dark -liveversion Buenos Airesin keikalta. Teknisesti tämä on helppo toteuttaa, mutta videosta tulee välittömästi julkaisukelvoton, sillä se rikkoo tekijä...
Oppilaan nimen, kuvan ja oppilastyön julkaiseminen Oppilaan nimen ja kuvan julkaiseminen Kun alaikäisestä julkaistaan kuvaa internetissä, tulee aina pyytää huoltajalta lupa sekä kuvaamiseen että julkaisemiseen. Kun kuvataan hyväntahtoisesti ihmisjoukkoa julkisessa paikassa siten, ettei kukaan yksittäinen henkilö kuvassa varsinaisesti nouse esille, siihen ei lupaa välttämättä...
Animaatiotyökaluna iMotion HD Hankkeen iPad- ja iPod Touch -laitteissa on animaatiotyökaluna iMotion HD. Ohjelma eroaa tavallisesta kamerasta siinä, että se muodostaa valokuvista suoraan videon, jota voidaan jatkokäsitellä esimerkiksi iMovie-ohjelmassa. Oheinen kuvasarja opastaa sinut alkuun! Muuten, muistathan kuvata siten, että laite on poikittain - näin vältät ikävät...
iMovie - miten editoida videoita?   YKÄ-hankkeen iPad- ja iPod Touch-laitteissa on videoeditorina iMovie. Ohjelmalla voidaan yhdistellä ja editoida videoleikkeitä, lisätä valokuvia leikkeiden sekaan sekä lisätä ääntä kuten valmista musiikkia, äänitehosteita sekä itse nauhoitettuja ääniä projektiin. iMovie on helppokäyttöinen, ja...