Turku

iPadin ja iPod Touchin superpikainen minikurssi aloittelijalle

Tämän artikkelin sisältö:

1. Sormiohjaus

2. Tabletin kuoressa olevat fyysiset näppäimet

3. Alapalkki ja sen toiminnot

4. Tablettien sovellusten sijainti, eli logiikka sivujen takana

5. Piensovellusten eli appsien lataaminen laitteelle

6. Sovellusten poistaminen laitteelta

7. Laitteiden akun lataus

8. Mikrofonit

9. Tuotosten tallentaminen tietokoneelle ja poistaminen tablet-laitteelta

10. Tuotosten esittäminen luokalle suoraan tabletista

11. iPod Touch

12. Valokuvan ja videon kuvaaminen tabletilla

 

1. Sormiohjaus

Tablettia ohjataan sormin. Perusliikkeitä ovat näpäytys (yksi sormipainallus), kaksoisnäpäytys, nipistys ja liu’utus. Nipistyksellä tarkoitetaan sitä, että näytölle lasketaan kaksi sormea, joita liikutetaan toisiaan kohti tai kauemmas toisistaan. Näin voidaan lähentää tai loitontaa kuvaa, jota ollaan katsomassa - ja esim. kuvat valikossa sulkea auki olevia kuvia. Liu’uttamalla sormea sivusuunnassa, voidaan siirtyä sivuilta toisille. Liu’uttamalla neljää sormea yhtä aikaa sivusuunnassa, voidaan siirtyä auki olevasta ohjelmasta seuraavaan.

Monissa ohjelmissa on hyödynnetty erilaisia sormitekniikoita. Kokeilemalla kaikki selviää! Muistathan myös, että tablettia voi käyttää miten päin hyvänsä, ja se kääntää kuvan aina oikein päin.

 

2. Tabletin kuoressa olevat fyysiset näppäimet

Toisella lyhyellä sivulla etureunassa on koti-painike. Siitä painamalla laite siirtyy etusivulle riippumatta siitä, mitä olet sillä hetkellä tekemässä. Koti-painikkeen kaksoisklikkaus avaa alapalkin (katso lisää sen toiminnoista kohdasta ”alapalkki”).

Yhdellä lyhyen sivun kulmalla on käynnistyspainike, josta pitkään painamalla voit kytkeä laitteen virransäästötilaan tai herättää sen siitä. Jos painiketta painaa pitkään, laite sammuu. Kun suojakuori lasketaan näytön päälle, laite kytkeytyy automaattisesti virransäästötilaan. Laitetta ei tarvitse erikseen sammuttaa, vaan virransäästötila riittää.

Kun käynnistys- ja kotinäppäintä painetaan yhtä aikaa, ne ottavat kuvan tabletin senhetkisestä näkymästä ja siirtävät sen ”Kuvat”-kansioon. Tällä toiminnolla voi siis esimerkiksi ottaa kuvan nettisivusta ja tallentaa sen muistiinpanona tabletille.

Käynnistyspainikkeen kanssa samalla sivulla on myös kuulokeliitäntä.

Toisella pitkällä sivulla, samassa kulmassa käynnistyspainikkeen kanssa on kaksi näppäintä: keinukytkimellä säädetään äänenvoimakkuutta, ja laitteen voi mykistää viereisellä, kaksiasentoisella säätimellä.

 

3. Alapalkki ja sen toiminnot

Kaksoisklikkaamalla koti-painiketta pääsee avaamaan alapalkin, jossa voi tarkastella sillä hetkellä auki olevia sovelluksia ja siirtyä niihin napauttamalla kutakin kuvaketta.

Laitimmaisena vasemmalla olevasta voi lukita näytön paikalleen siten, että se pysyy tietyssä asennossa laitteen kääntelystä riippumatta. Tämä on kätevää esimerkiksi silloin, kun pitää esitystä tablettia hyödyntäen, eikä halua, että videotykin heijastama kuva hyppii esiintyjän liikkeiden mukaan.

Sovellusten sulkeminen tapahtuu myös alapalkin kautta: paina pitkään jotakin kuvaketta, jolloin ne kaikki alkavat väristä. Painamalla kuvakkeiden kulmiin ilmestyneitä punaisia palloja, voit halutessasi sulkea sovelluksen – varsinaista haittaa niiden auki jättämisestä ei kuitenkaan ole. Värinän saa lakkaamaan painamalla koti-painiketta.

 

4. Tablettien sovellusten sijainti eli logiikka sivujen takana

Kaikille salkuilla oleville laitteille on oletuksena asennettu samat ohjelmat. Ne on jaoteltu sivuille seuraavalla logiikalla: 1. sivulla on yleisiä, hallinnollisia ohjelmia 2. sivulla on mediatuotantoon kiinteästi liittyviä sovelluksia 3. sivulla on muita koulukäytössä käteväksi koettuja sovelluksia

1. Verkkoyhteys

Laitteet saattavat automaattisesti tarjota liittymistä avoimiin verkkoihin. Voit valita listasta Spark-verkon. Valittuasi sen laite siirtyy automaattisesti kirjautumissivulle. Kirjaudu sisään omilla tunnuksillasi. Kun haluat lopettaa verkon käyttämisen, kirjaudu ulos: avaa Safari-ohjelma, ja kirjoita osoitekenttään: agw-common.sparknet.fi. Kirjoita kirjautumiskenttiin uudelleen tunnuksesi ja salasanasi, ja paina ”Logout”

Verkkoyhteyden voi kytkeä päälle myös asetuksista. Napauta asetukset-kuvaketta ja valitse vasemman reunan listasta "Wi-Fi". Varmista, että Wi-Fi-kytkin on sinisellä, ja valitse sen jälkeen Spark-verkko listasta.

 

5. Piensovellusten eli appsien asentaminen laitteille

Paina App Store –kuvaketta ja etsi sieltä haluamasi ohjelma. Painamalla ruudusta ”ilmainen”, pääset lataamaan ohjelman. Lataaminen vaatii tunnuksen ja salasanan, jotka opettaja saa salkun mukana tulevasta listasta. Piensovelluksen tietoja voi tarkastella näpäyttämällä ohjelman kuvaketta. Appstoressa olevat ohjelmat ovat Applen tarkastamia ja turvallisia käyttää.

6. Sovellusten poistaminen laitteelta

Painamalla pitkään sovelluksen kuvaketta alkavat kaikki kuvakkeet väristä. Sovelluksen kulmassa olevasta mustasta pallosta painamalla, sovellus katoaa tabletilta kokonaan. Sen käytön kanssa kannattaa siis olla tarkkana! ”Peruuta äskeinen” –tyyppistä toimintoa ei laitteissa ole. Värinän saa lakkaamaan painamalla koti-painikkeesta. Jos joku poistaa sovelluksen vahingossa, sen voi käydä uudelleen hakemassa Apple Storesta. Ohjelma muistaa aikaisemmin ladatut sovellukset, ja ne on helppo ladata tabletille uudelleen (riippumatta siitä, onko ohjelma alun perin ollut maksullinen vai ei).

7. Laitteiden akun lataus

 

iPod Touch –laitteet ladataan paketissa mukana olevan Delock-hubin kautta. Toinen mustista johdoista kiinnitetään tietokoneen USB-porttiin ja toinen pistorasiaan. Valkoiset USB-piuhat kiinnitetään iPodeihin ja toinen pää hubissa oleviin portteihin. Jos tietokone pyrkii avaamaan jotain ohjelmia tunnistettuaan USB-laitteet, paina aukeavat ruudut rastista kiinni. iPad –laitteet ladataan suoraan pistorasiasta. Salkussa on jatkojohto latausta varten.

8. Mikrofonit

Mikrofonin johto tulee laitteen kuulokeliitäntään. Johdon päässä on aukko kuulokkeille, jos niitä halutaan käyttää. Laitteissa on myös sisäänrakennettu mikrofoni, jota voi käyttää otollisissa olosuhteissa. Erillistä mikrofonia voidaan tarvita, jos laite on kaukana puhujasta tai taustalla on hälinää. Mikrofonia kannattaa testata ennen varsinaista tallennusta – esimerkiksi mikrofonin riittävä etäisyys puhujasta vaihtelee tilanteen mukaan.

9. Tuotosten tallentaminen tietokoneelle ja poistaminen tablet-laitteilta

Kun laitteella on kuvattu joko valokuvia tai videokuvaa, laite tallentaa ne automaattisesti ”Kuvat”-kuvakkeen taakse. Koska laitteet ovat yhteiskäytössä, on tärkeää, että työt eivät jää laitteelle. Jos koulussa on käytössä verkkoyhteys, voidaan oppilaiden tuotokset siirtää esim. OneDriveen tai Dropboxiin. Ilman verkkoja ollaan piuhan varassa, ja tuotokset siirretään tietokoneelle seuraavien askeleiden myötä:

  1. Kiinnitä laite tietokoneeseen USB-johdon kautta.
  2. Tietokone avaa automaattisesti tiedostojenhallinnan ja kysyy, mitä haluat tehdä. Valitse: ”Tuo kuvia ja videoita ohjelmalla Windows”.
  3. Seuraavaksi kone pyytää antamaan kuville tunnisteen. Klikkaa alla olevaa tekstiä ”Tuontiasetukset”. Avaa seuraavaksi avautuvasta ikkunasta kohtaan ”Tuo kuvat kohteeseen” esimerkiksi Työpöytä. Saatat joutua valitsemaan ensin ”Selaa”, ja sieltä aukeavasta listasta ”Työpöytä” Näin kone tuo kuvat ja videot työpöydällesi kansioon, joka on nimetty tuontipäivän päivä-määrällä. Klikkaa ”ok”
  4. Halutessasi voit antaa tuomillesi kuville tunnisteen, esim. ”Mikko”, jolloin kuvat järjestyvät kansioon oppilaan nimen mukaan.
  5. Klikkaa ”Tuo”. Tuotosten pitäisi nyt olla tietokoneesi työpöydällä kansiossa, jonka nimenä on tuontipäivän päivämäärä. Nämä askeleet pitää käydä läpi jokaisella laitteella, josta tuotoksia halutaan tuoda. Seuraavilla kerroilla voit kuitenkin valita suoraan äsken luomasi kansion, eli kun klikkaat ”Tuontiasetukset”, valitse ”Selaa”, ja etsi sieltä kyseisen päivämäärän kansio. Näin kaikki tuotokset menevät samaan kansioon – kätevästi oppilaan nimen mukaan järjestettynä, jos olet muistanut aina merkitä tunnisteen. Työpöydältä kansion voi siirtää omalle verkkolevylleen.

Kun olet varmistanut, että oppilaiden tuotokset ovat tallessa omalla koneellasi, poistathan ne tablet-laitteelta seuraavalla tavalla (oppilaat voivat hyvin tehdä tämän itse): Paina kuvaketta ”Kuvat” ja näpäytä yhtä kuvaa, jolloin se suurenee koko näytön kokoiseksi. Yläreunaan ilmestyy roskakorin kuva, jota näpäyttämällä kuva voidaan tuhota.

10. Tuotosten esittäminen luokalle suoraan tabletista

Jos koulussa on Apple TV ja toimivat verkkoyhteydet, voidaan tuotokset näyttää suoraan laitteilta.

Ilman verkkoyhteyttä käytetään adapteria: YKÄ-hankkeen salkuissa on VGA-adapteri, jota käyttämällä voit myös näyttää kuvia luokan tykiltä. Ota VGA-piuha esimerkiksi dokumenttikamerasta ja kiinnitä adapterin avulla se tablet-laitteeseen. Laitteen kuvan pitäisi näkyä automaattisesti, jos videotykki on päällä. Laitteen työpöytä on suunniteltu kääntymään automaattisesti oikein päin. Tämä voi joskus olla hankalaa, kun taululla näkyvä kuva hyppii esiintyjän liikkeiden mukaan. Kääntyminen voidaan estää tuplaklikkaamalla laitteen reunassa olevaa koti-näppäintä, joka avaa alapalkin. Liu’uttamalla alapalkki aivan vasempaan laitaan, voit näpäyttää näppäintä, joka lukitsee ruudun paikalleen. Avaaminen normaalitilaan tapahtuu samalla näppäimellä. Äänet saa kuulumaan laittamalla tabletin kuulokeliitäntään kaiuttimen piuha.

Jos käytössä ei ole adapteria eikä verkkoyhteyksiä, toimivaksi koettu vinkki on asettaa iPad dokumenttikameran päälle - siitä saadaan kuva näkymään koko luokalle.

11. iPod Touch

iPod Touch on oikeastaan iPad minikoossa. Sitä voidaan käyttää oppilaan minikamerana, josta esimerkiksi kuvamateriaali voidaan tuoda iPadille käsiteltäväksi suuremmassa koossa. Yhtä hyvin materiaali voidaan kuitenkin käsitellä suoraan iPodissa – se sisältää samat editointiohjelmat kuin iPadkin.

Yhdistämällä Camera Kit –lisävaruste USB-johtoon (valkoinen ”latausjohto”), voidaan iPodista tuoda kuvat suoraan iPadille. Samalla tavalla kuvamateriaalia voidaan tuoda myös kamerasta.

12. Valokuvan ja videon kuvaaminen tabletilla

Sekä iPad että iPod Touch –laitteet sisältävät kameran, joka on muunnettavissa videokameraksi. Kamera löytyy kuvakkeen ”Kamera” takaa.

Alhaalla on kaksiasentoinen kytkin, josta voi valita, haluaako ottaa valokuvaa vai videokuvaa. Kytkimen vieressä on kameraa vaihtava näppäin, jonka avulla voit valita, kummalta puolelta laitetta kamera kuvaa.

Kun otat valokuvaa, tarkista, että valaistusolosuhteet ovat otolliset. Pidä laitetta hetki paikallaan, jolloin kamera tarkentuu. Voit myös tarvittaessa koskettaa sitä kuvan kohtaa, johon haluat kameran tarkentavan. Paina ruudussa olevasta kameran kuvasta ottaaksesi kuvan.

Videokuvauksen kenties suurin yksittäinen kompastuskivi on häälyminen. Apuna kannattaa käyttää esimerkiksi nuottitelinettä, johon tablettilaitteen teippaa kiinni. Kuvaus aloitetaan ja lopetetaan painamalla ruudun nappia, jossa on pallon kuva. Video kannattaa usein kuvata pienissä pätkissä, jotka yhdistetään kokonaisuudeksi iMovie-appsissa.

Kaikki kameralla kuvattu materiaali tallentuu ”Kuvat” –kuvakkeen taakse. Sieltä voi tarkastella ja poistaa kuvia. Kuvan käsittely tapahtuu avaamalla kuvankäsittelyohjelma (Adobe Photoshop Express) ja valitsemalla sieltä kuva kameran rullasta (= Kuvat-valikko). Videota käsitellään samalla tavoin iMovie-appissa.

Ohjeeseen liittyvät kuvat

Open oppat

Näin käytät QR-koodeja lukemaan innostamisessa C.O.Malmin koulussa on ryhdytty tuottamaan materiaalia QR-koodeihin ja tekemään koodeja koulun kirjaston kirjoihin. Teemme tätä yhteistyössä Turun kaupungin lasten- ja nuortenkirjaston kanssa. QR-koodit ovat kaksiulotteisia ruutukoodeja, joista aukeaa sin-ne tallennettu materiaali. Olemme tehneet muun muassa videomateriaalia, animaatioita, pienelokuvia ja...
Kommentointiohjeet Miten sosiaalisessa mediassa kommentoidaan? Katso ohjevideo Tuubissa hyväksyttäville kommenteille tästä!
Näin toimii mediatiimitoiminta osana kouluarkea, Case Wäiski-TV Kirjoittanut: Tero Jaakkola, Wäinö Aaltosen koulu   Aluksi. Miltä tuntuisi koulupäivän aikana tehdä televisiotyötä? Haluatko tuottaa sisältöä, kuvata, editoida, juontaa, toimittaa, näytellä vai kenties huolehtia valoista ja äänistä? Kaikki tämä on mahdollista, jos kouluun perustetaan mediatiimi....
Mediatuotannon appsilista Erilaisia mediatuotantoon soveltuvia appeja on valtavasti - ja tätä kirjoittaessani niitä todennäköisesti on julkaistu jo muutama lisää. Mediatuotannolla tarkoitetaan tässä mitä hyvänsä oppilaan tuottamaa kuva-, teksti- tai videomateriaalia. Alla joitakin hyväksi koettuja sovelluksia, joilla pääset alkuun koulun...
Open luku- ja videovinkit Vinkkejä ja materiaalia oppitunnille löydät linkkilistasta. Tässä, vielä aluillaan olevassa osiossa esitellään erilaisia mediakasvatukseen ja oppimisen muutokseen liittyviä ilmiöitä, videoita ja kirjalllisuutta, joista opettaja voi löytää työhönsä uutta näkökulmaa ja samalla hakea vauhtia omiin...
Näin pidät biologian tunnin iPadia hyödyntäen (5. lk) Tekeekö mielesi lähteä kokeilemaan opiskelua mediavälineitä hyödyntäen, mutta kaipaat vinkkejä, miten lähteä liikkeelle? Open oppaan case-kuvaukset auttavat alkuun - katso myös kuvat ja videot valmiista töistä! Ohessa myös hauska opetusvideo fysiikan oppitunnilta: Vetovoima. Ihmisen biologiaa iPadeillä Teksti: Teemu...
Videoiden lataaminen Tuubiin Tuubi käyttää YouTubea videoiden lataamisessa. Varmistathan ennen lataamista, että videosi kunnioittaa tekijänoikeuksia ja että sinulla on tarvittavat luvat oppilastöiden, oppilaan nimen ja/tai kuvan julkaisuun! Varminta on olla lisäämättä videoon oppilaan nimeä - lempinimi tai pelkkä luokkatunnus on turvallisin vaihtoehto. Jos...
Animaation perusperiaatteet Animaatio tekee liikkumattomista objekteista liikkuvia ja muuttuvia, ja sen keinoin voidaan esittää käytännössä mitä hyvänsä. Animaatioita voidaan tehdä piirtämällä, muovailemalla vahasta tai vaikkapa liikuttelemalla valmiita esineitä ja pahvinpaloja. Myös ihmiset voivat toimia animaatiohahmoina. Animaatio perustuu...
Linkkilista - oppitunti-ideoita mediakasvatuksen tiimoilta Onko sinulla vinkata lisää hyviä linkkejä mediakasvatuksellisista aiheista? Jätä vinkkisi kommenttikenttään tai lähetä se suoraan Tuubin poltergeistille, Sallalle (Salla Sissonen: etunimi.sukunimi@turku.fi)! Koko Tuubi-yhteisö kiittää ja kumartaa.   Oppitunti-idiksiä ja  työkaluja media-aiheiseen luokkatyö...
iPadin ja iPod Touchin superpikainen minikurssi aloittelijalle Tämän artikkelin sisältö: 1. Sormiohjaus 2. Tabletin kuoressa olevat fyysiset näppäimet 3. Alapalkki ja sen toiminnot 4. Tablettien sovellusten sijainti, eli logiikka sivujen takana 5. Piensovellusten eli appsien lataaminen laitteelle 6. Sovellusten poistaminen laitteelta 7. Laitteiden akun lataus 8. Mikrofonit 9. Tuotosten tallentaminen tietokoneelle ja...
Ideoita mediasalkkujen ja Tuubin käyttöön 1. Opetusvideo Oppilaiden tekemät opetusvideot omasta oppiaineesta - vinkki: opetusvideon voi tehdä myös animaationa. Esimerkki: oppilas voi videolla kertoa, miten jokin matemaattinen kaava toimii, tehdä kemian kokeen, joka videolle dokumentoidaan ja selitetään muita oppilaita varten - jokainen voi myöhemmin käydä videolta katsomassa, mitä...
Mistä saan musat videon taustalle?? - eli asiaa tekijänoikeuskysymyksistä Musiikki ja tekijänoikeus Kun ylpeä oppilas on tehnyt mahtavan animaation atomin osasista, hän haluaa todennäköisesti ladata taustalle lempibiisinsä, Iron Maidenin Fear of the Dark -liveversion Buenos Airesin keikalta. Teknisesti tämä on helppo toteuttaa, mutta videosta tulee välittömästi julkaisukelvoton, sillä se rikkoo tekijä...
Oppilaan nimen, kuvan ja oppilastyön julkaiseminen Oppilaan nimen ja kuvan julkaiseminen Kun alaikäisestä julkaistaan kuvaa internetissä, tulee aina pyytää huoltajalta lupa sekä kuvaamiseen että julkaisemiseen. Kun kuvataan hyväntahtoisesti ihmisjoukkoa julkisessa paikassa siten, ettei kukaan yksittäinen henkilö kuvassa varsinaisesti nouse esille, siihen ei lupaa välttämättä...
Animaatiotyökaluna iMotion HD Hankkeen iPad- ja iPod Touch -laitteissa on animaatiotyökaluna iMotion HD. Ohjelma eroaa tavallisesta kamerasta siinä, että se muodostaa valokuvista suoraan videon, jota voidaan jatkokäsitellä esimerkiksi iMovie-ohjelmassa. Oheinen kuvasarja opastaa sinut alkuun! Muuten, muistathan kuvata siten, että laite on poikittain - näin vältät ikävät...
iMovie - miten editoida videoita?   YKÄ-hankkeen iPad- ja iPod Touch-laitteissa on videoeditorina iMovie. Ohjelmalla voidaan yhdistellä ja editoida videoleikkeitä, lisätä valokuvia leikkeiden sekaan sekä lisätä ääntä kuten valmista musiikkia, äänitehosteita sekä itse nauhoitettuja ääniä projektiin. iMovie on helppokäyttöinen, ja...