Turku

Tuubi on Turun kaupungin koulujen yhteinen julkinen julkaisualusta. Kirjautumalla omilla OPAS-tunnuksillaan opettajat voivat lisätä palveluun sisältöä ja oppilaat voivat kommentoida sisältöä. Videoiden lisääminen Tuubiin toimii tällä hetkellä siirtämällä video ensin YouTubeen ja sitten lisäämällä sisältö Tuubiin käyttämällä YouTube-videon osoitetta.

Grundprinciper för animation

Animationer gör orörliga objekt rörliga och föränderliga, och man kan i princip presentera vad som helst med hjälp av animationer. Man kan skapa animationer genom att rita, forma figurer av vax eller till exempel röra på färdiga föremål och paffbitar. Även personer kan fungera som animationsfigurer. Animationer baseras på fotografier: man tar ett foto av ett rörligt föremål, rör det lite framåt, tar ett nytt foto, rör det lite mer framåt, tar ett nytt foto igen osv. Illusionen av en rörelse formas när bilderna visas i snabb takt efter varandra. Det här kan man göra med en kamera, men som hjälpmedel kan man också använda till exempel mobila enheter som mobiltelefoner eller surfplattor som har egna appar för animationer (se anvisningarna för animationsverktyget iMotion HD).

Om du gör animationer med en kamera ska du ställa in en sämre bildkvalitet! För stora bilder blockerar din dator – när man gör animationer är det lätt att antalet bilder blir väldigt stort. Det är viktigt att kameran hålls på plats när man gör animationer. Använd därför ett stadigt underlag som ett kamerastativ. Kontrollera samtidigt att inga extra saker syns på bilden, som animatörernas händer när de håller på och rör på figurerna. Ett bra sätt att säkerställa en bra animationsvideo är att lära fotografen att säga till exempel ”bild” före han eller hon tar varje bild, så att teamet hinner lyfta upp sina händer i tid. Fotografens uppgift är att titta i kamerans display och kontrollera att allt ser bra ut innan fotot tas (titta även på bildens kanter – syns någons fot?).

Det är ingen fara om några bilder blir dåliga, de är som tur lätta att radera antingen direkt i kameran eller i videoverktyget. Det kan vara svårt att uppskatta ett lämpligt antal bilder. Som referens kan man använda animationsfilmer, som har cirka 25 bilder per sekund. Ju fler bilder och ju mindre föremålets rörelse är på bilderna (dvs. ju mindre man rör på föremålet mellan bilderna), desto smidigare blir även rörelsen. Om man vill ha en relativt smidig bild i en video på en minut bör man ta minst hundra foton. Observera att om man senare vill spela in till exempel tal ovanpå animationen ska man reservera många bilder eller spela in snuttar som rör sig fram och tillbaka, så att man vid behov kan lägga till fler bilder på vissa ställen i animationen för att göra den längre.

Det tar förvånansvärt lång tid att prata! Om du har en surfplatta eller en dator till ditt förfogande kan du även göra till exempel 3D- eller datoranimationer. Med hjälp av animationer kan man skapa innehåll som ser ut som eleverna och som handlar om ämnet som ska läras in. Läraren kan naturligtvis animera en helhet om han eller hon vill, men eleverna lär sig genom att göra. Kontrollera att din målsättning är uttänkt – eleverna lär sig arbetsprincipen snabbt, men åtminstone i början lönar det sig att ge en grupp ett enkelt och slagkraftigt ämne att arbeta med (till exempel ”Skapa en animation där en vattenmolekyl bildas av väte- och syreatomer” eller ”Skapa en animation där ni presenterar svampens organism” eller ”Skapa en animation och förklara vad blixtkrig är” eller ”Presentera med hjälp av en animation vilken typ av mat som vanligtvis finns på festbordet i USA under Thanksgiving”).

I början är det ofta smart att utgå ifrån enkla koncept. Eleverna har många bra idéer som de vill förverkliga. Du ger väl även utrymme för kreativitet och roliga experiment? Nedan finns några korta videoexempel på olika animationer. Om du söker på sökordet animation på Tuubi hittar du även idéer och olika förverklingssätt.

Ohjeeseen liittyvät videot

Guider

Grundprinciper för animation Animationer gör orörliga objekt rörliga och föränderliga, och man kan i princip presentera vad som helst med hjälp av animationer. Man kan skapa animationer genom att rita, forma figurer av vax eller till exempel röra på färdiga föremål och paffbitar. Även personer kan fungera som animationsfigurer. Animationer baseras på fotografier: man tar ett foto av ett rörligt föremål, rör det lite framåt...
Publicera en elevs namn, bild och elevarbete Publicera en elevs namn och bild När en bild av en minderårig ska publiceras på internet ska vårdnadshavaren alltid ge sitt tillstånd både för tagningen av bilden och för publiceringen av den. Om man välvilligt fotograferar en grupp människor på en offentlig plats så att inte någon enskild person tydligt framträder p...
Idéer för användningen av mediaportföljerna och Tuubi 1. Undervisningsvideo Eleverna kan skapa undervisningsvideor om det egna läroämnet. Tips: undervisningsvideon kan även göras som animation.   Exempel: en elev kan med hjälp av en video förklara hur en matematisk formel fungerar eller göra ett kemiförsök som dokumenteras på video och förklaras åt de andra eleverna...
Varifrån får jag bakgrundsmusik till min video? – Upphovsrättsfrågor Musik och upphovsrätt   När den stolta eleven har skapat en fantastisk animation över atomens delar vill han naturligtvis lägga till sin favoritlåt som bakgrundsmusik – liveversionen av Iron Maidens Fear of the Dark från konserten i Buenos Aires. Tekniskt sett är det här en lätt sak, men videon går då automatiskt...
Ladda upp videoklipp till Tuubi Tuubi använder YouTube för att ladda videoklipp. Kontrollera innan du laddar upp en video att din video respekterar upphovsrätten och att du har de tillstånd som behövs för att publicera elevarbeten samt namn och/eller bild på elever! Det är säkrast att inte lägga till elevens namn i videon – ett smeknamn eller bara klassbeteckningen...