Turku

Animaation perusperiaatteet

Animaatio tekee liikkumattomista objekteista liikkuvia ja muuttuvia, ja sen keinoin voidaan esittää käytännössä mitä hyvänsä. Animaatioita voidaan tehdä piirtämällä, muovailemalla vahasta tai vaikkapa liikuttelemalla valmiita esineitä ja pahvinpaloja. Myös ihmiset voivat toimia animaatiohahmoina.

Animaatio perustuu valokuvaan: otetaan valokuva liikuteltavasta esineestä, liikutetaan sitä hiukan eteenpäin, otetaan uusi valokuva, liikutetaan hiukan lisää, otetaan valokuva jne. Illuusio liikkeestä muodostuu, kun kuvat näytetään nopeasti peräkkäin. Tämä on täysin mahdollista tehdä kameralla, mutta apuvälineenä voidaan käyttää myös. esimerkiksi mobiililaitteita kuten kännyköitä tai tablettilaitteita, joihin löytyy omat sovellukset animaatioita varten (ks. ohje Animaatiotyökaluna iMotion HD). Mikäli teet animaatiota kameralla, säädä asetuksista kuva huonolaatuiseksi! Liian suuret kuvat tukkivat tietokoneen - animaatiota tehdessä kuvamäärä kasvaa helposti hyvin suureksi.

On tärkeää, että kamera pysyy paikallaan, kun animaatiota tehdään. Käytä siis tukevaa alustaa kuten kamerajalustaa. Samoin varmista, ettei kuvassa näy ylimääräisiä asioita kuten animaattoreiden käsiä, kun he vielä ovat liikuttamassa hahmoja. Hyvä tapa varmistaa mahtava animaatiopätkä on opettaa kuvaaja sanomaan vaikkapa "kuva" ennen kunkin kuvan ottamista, jotta tiimi osaa ajoissa nostaa kätensä ilmaan. Kuvaajan tehtävä on katsoa kameran ruutua ja varmistaa, että kaikki on kunnossa ennen kuvausta (myös kuvan reunoilla - näkyykö jonkun jalka?). Mikäli virheellisiä kuvia tulee näpsäistyä, ne voi onneksi helposti poistaa joko suoraan kamerasta tai videotyökalussa. Sopivaa kuvamäärää voi olla hankala arvioida. Viitteenä voidaan käyttää animaatioelokuvia, joiden kuvamäärä on n. 25 kuvaa sekunnissa. Mitä enemmän kuvia ja mitä  pienempi esineen liike kuvissa on (eli mitä vähemmän liikutetaan esineitä kuvien välillä), sitä sujuvampaa on myös liike. Jos haluaa minuutin pätkän suhteellisen sujuvaa kuvaa, voidaan tavoitteeksi ottaa vähintään sata valokuvaa. Huomioi, että jos animaation päälle halutaan myöhemin nauhoittaa esimerkiksi puhetta, pitää varata paljon kuvia tai tehdä edestakaisin liikuteltavia pätkiä, jotta voidaan tarvittaessa lisätä kuvia tiettyihin kohtiin animaation pidentämiseksi. Puhuminen vie yllättävän paljon aikaa!

Jos käytössäsi on tablettilaitteita tai tietokoneita, voit tehdä myös esimerkiksi 3D- tai tietokoneanimaatioita.

Animaation keinoin voidaan tehdä oppilaan näköisiä sisältöjä opetettavasta aiheesta. Opettaja voi toki halutessaan animoida jonkin kokonaisuuden, mutta oppilastyönä päästään tekemällä oppimiseen. Tarkista, että tavoitteesi on kohdillaan - oppilaat oppivat työskentelyperiaatteen nopeasti, mutta yhdelle ryhmälle kannattaa ainakin aluksi antaa yksinkertainen ja napakka aihe käsiteltäväksi (esimerkiksi: "Tehkää animaatio, jossa vety- ja happiatomeista muodostuu vesimolekyyli"  tai "Tehkää animaatio, jossa esittelette sienen organismin" tai "Tehkää animaatio, jossa kerrotaan, mikä on salamasota" tai "Esittäkää animaation keinoin, millaisia ruokia tyypillisesti on amerikkalaisessa Thanksgiving-juhlapöydässä"). Aluksi on usein järkevää lähteä liikenteeseen yksinkertaisista konsepteista. Oppilailla on paljon hienoja idiksiä toteutettavaksi. Annathan myös tilaa luovuudelle ja hassuttelulle?

Alla on muutama lyhyt videoesimerkki erilaisista animaatioista. Etsimällä Tuubista hakusanalla animaatio, voit myös etsiskellä ideoita ja toteutustapoja.

Ohjeeseen liittyvät videot

Open oppat

Näin käytät QR-koodeja lukemaan innostamisessa C.O.Malmin koulussa on ryhdytty tuottamaan materiaalia QR-koodeihin ja tekemään koodeja koulun kirjaston kirjoihin. Teemme tätä yhteistyössä Turun kaupungin lasten- ja nuortenkirjaston kanssa. QR-koodit ovat kaksiulotteisia ruutukoodeja, joista aukeaa sin-ne tallennettu materiaali. Olemme tehneet muun muassa videomateriaalia, animaatioita, pienelokuvia ja...
Kommentointiohjeet Miten sosiaalisessa mediassa kommentoidaan? Katso ohjevideo Tuubissa hyväksyttäville kommenteille tästä!
Näin toimii mediatiimitoiminta osana kouluarkea, Case Wäiski-TV Kirjoittanut: Tero Jaakkola, Wäinö Aaltosen koulu   Aluksi. Miltä tuntuisi koulupäivän aikana tehdä televisiotyötä? Haluatko tuottaa sisältöä, kuvata, editoida, juontaa, toimittaa, näytellä vai kenties huolehtia valoista ja äänistä? Kaikki tämä on mahdollista, jos kouluun perustetaan mediatiimi....
Mediatuotannon appsilista Erilaisia mediatuotantoon soveltuvia appeja on valtavasti - ja tätä kirjoittaessani niitä todennäköisesti on julkaistu jo muutama lisää. Mediatuotannolla tarkoitetaan tässä mitä hyvänsä oppilaan tuottamaa kuva-, teksti- tai videomateriaalia. Alla joitakin hyväksi koettuja sovelluksia, joilla pääset alkuun koulun...
Open luku- ja videovinkit Vinkkejä ja materiaalia oppitunnille löydät linkkilistasta. Tässä, vielä aluillaan olevassa osiossa esitellään erilaisia mediakasvatukseen ja oppimisen muutokseen liittyviä ilmiöitä, videoita ja kirjalllisuutta, joista opettaja voi löytää työhönsä uutta näkökulmaa ja samalla hakea vauhtia omiin...
Näin pidät biologian tunnin iPadia hyödyntäen (5. lk) Tekeekö mielesi lähteä kokeilemaan opiskelua mediavälineitä hyödyntäen, mutta kaipaat vinkkejä, miten lähteä liikkeelle? Open oppaan case-kuvaukset auttavat alkuun - katso myös kuvat ja videot valmiista töistä! Ohessa myös hauska opetusvideo fysiikan oppitunnilta: Vetovoima. Ihmisen biologiaa iPadeillä Teksti: Teemu...
Videoiden lataaminen Tuubiin Tuubi käyttää YouTubea videoiden lataamisessa. Varmistathan ennen lataamista, että videosi kunnioittaa tekijänoikeuksia ja että sinulla on tarvittavat luvat oppilastöiden, oppilaan nimen ja/tai kuvan julkaisuun! Varminta on olla lisäämättä videoon oppilaan nimeä - lempinimi tai pelkkä luokkatunnus on turvallisin vaihtoehto. Jos...
Animaation perusperiaatteet Animaatio tekee liikkumattomista objekteista liikkuvia ja muuttuvia, ja sen keinoin voidaan esittää käytännössä mitä hyvänsä. Animaatioita voidaan tehdä piirtämällä, muovailemalla vahasta tai vaikkapa liikuttelemalla valmiita esineitä ja pahvinpaloja. Myös ihmiset voivat toimia animaatiohahmoina. Animaatio perustuu...
Linkkilista - oppitunti-ideoita mediakasvatuksen tiimoilta Onko sinulla vinkata lisää hyviä linkkejä mediakasvatuksellisista aiheista? Jätä vinkkisi kommenttikenttään tai lähetä se suoraan Tuubin poltergeistille, Sallalle (Salla Sissonen: etunimi.sukunimi@turku.fi)! Koko Tuubi-yhteisö kiittää ja kumartaa.   Oppitunti-idiksiä ja  työkaluja media-aiheiseen luokkatyö...
iPadin ja iPod Touchin superpikainen minikurssi aloittelijalle Tämän artikkelin sisältö: 1. Sormiohjaus 2. Tabletin kuoressa olevat fyysiset näppäimet 3. Alapalkki ja sen toiminnot 4. Tablettien sovellusten sijainti, eli logiikka sivujen takana 5. Piensovellusten eli appsien lataaminen laitteelle 6. Sovellusten poistaminen laitteelta 7. Laitteiden akun lataus 8. Mikrofonit 9. Tuotosten tallentaminen tietokoneelle ja...
Ideoita mediasalkkujen ja Tuubin käyttöön 1. Opetusvideo Oppilaiden tekemät opetusvideot omasta oppiaineesta - vinkki: opetusvideon voi tehdä myös animaationa. Esimerkki: oppilas voi videolla kertoa, miten jokin matemaattinen kaava toimii, tehdä kemian kokeen, joka videolle dokumentoidaan ja selitetään muita oppilaita varten - jokainen voi myöhemmin käydä videolta katsomassa, mitä...
Mistä saan musat videon taustalle?? - eli asiaa tekijänoikeuskysymyksistä Musiikki ja tekijänoikeus Kun ylpeä oppilas on tehnyt mahtavan animaation atomin osasista, hän haluaa todennäköisesti ladata taustalle lempibiisinsä, Iron Maidenin Fear of the Dark -liveversion Buenos Airesin keikalta. Teknisesti tämä on helppo toteuttaa, mutta videosta tulee välittömästi julkaisukelvoton, sillä se rikkoo tekijä...
Oppilaan nimen, kuvan ja oppilastyön julkaiseminen Oppilaan nimen ja kuvan julkaiseminen Kun alaikäisestä julkaistaan kuvaa internetissä, tulee aina pyytää huoltajalta lupa sekä kuvaamiseen että julkaisemiseen. Kun kuvataan hyväntahtoisesti ihmisjoukkoa julkisessa paikassa siten, ettei kukaan yksittäinen henkilö kuvassa varsinaisesti nouse esille, siihen ei lupaa välttämättä...
Animaatiotyökaluna iMotion HD Hankkeen iPad- ja iPod Touch -laitteissa on animaatiotyökaluna iMotion HD. Ohjelma eroaa tavallisesta kamerasta siinä, että se muodostaa valokuvista suoraan videon, jota voidaan jatkokäsitellä esimerkiksi iMovie-ohjelmassa. Oheinen kuvasarja opastaa sinut alkuun! Muuten, muistathan kuvata siten, että laite on poikittain - näin vältät ikävät...
iMovie - miten editoida videoita?   YKÄ-hankkeen iPad- ja iPod Touch-laitteissa on videoeditorina iMovie. Ohjelmalla voidaan yhdistellä ja editoida videoleikkeitä, lisätä valokuvia leikkeiden sekaan sekä lisätä ääntä kuten valmista musiikkia, äänitehosteita sekä itse nauhoitettuja ääniä projektiin. iMovie on helppokäyttöinen, ja...