Turku

Tuubi on Turun kaupungin koulujen yhteinen julkinen julkaisualusta. Kirjautumalla omilla OPAS-tunnuksillaan opettajat voivat lisätä palveluun sisältöä ja oppilaat voivat kommentoida sisältöä. Videoiden lisääminen Tuubiin toimii tällä hetkellä siirtämällä video ensin YouTubeen ja sitten lisäämällä sisältö Tuubiin käyttämällä YouTube-videon osoitetta.

Idéer för användningen av mediaportföljerna och Tuubi

1. Undervisningsvideo
Eleverna kan skapa undervisningsvideor om det egna läroämnet. Tips: undervisningsvideon kan även göras som animation.
 
Exempel: en elev kan med hjälp av en video förklara hur en matematisk formel fungerar eller göra ett kemiförsök som dokumenteras på video och förklaras åt de andra eleverna. Alla kan senare titta på videon för att se vad det nu var som hände i försöket. Tips: undervisningsvideon kan göras i t.ex. 3D-format. Titta på presentationsvideon nedan!
 
2. Uppgift
Skapa en uppgift om t.ex. det egna läroämnet för en annan skola eller grupp, och ladda senare upp lösningen till plattformen. Fråga något lämpligt knivigt!
 
3. Utmaning
Sök upp en aktuell utmaning på plattformen och svara på den, eller skapa en ny utmaning antingen skräddarsytt för en annan skola eller för alla skolor och daghem i Åbo. Har din skolas bänd någon superlåt, som de kan utmana någon att göra en musikvideo till? Skulle ni vilja se hurudana mänskliga pyramider eleverna på de andra skolornas gymnastiktimmar kan göra? Utmana dem!
 
4. Överraskning
Eleverna kan tänka ut en liten (eller varför inte en stor!) överraskning, som man kan filma eller fota. Överraskningen kan göras som en del av till exempel elevkårens eller föräldraföreningens verksamhet. Är det kanske någon av lärarna på din skola som fyller år? Skulle man kunna överraska vaktmästaren eller den hundrade personen som går in genom dörren? Gör alla på gott humör!
 
5. Presentation/festvimmel: i vår skola/klass händer ...
En bild, video eller kanske en bloggtext kan fungera som hjälpmedel. Visa alla vad ni gör för coola grejer i din klass och skola!
 
6. Intervju
Det kan finnas många intressanta yrken och personligheter bland elevernas föräldrar, kompisar och andra intressenter! Eleverna kan planera och genomföra en videointervju till exempel i samband med ett läroämne som behandlas – i bildkonstundervisningen kan de intervjua en bildkonstnär, och i närhistorieundervisningen en äldre person. Skräddarsy intervjun enligt det ämne som behandlas!
 
7. Nyhetsinslag/nyheter
Klassens eller skolans egna nyheter kan spelas in om saker som är viktiga för eleverna. I nyheterna kan man till exempel rapportera om vädret, matlistan och aktuella politiska frågor.
 
8. Konserter/låtar/musik
I skolorna görs jättebra musik. Ladda upp den till plattformen så att alla kan lyssna på den! Eller kanske ni vill utmana någon annan att göra en musikvideo till er låt? Fantastiska artister besöker Åbo hela tiden. Hur skulle det vara om ni skulle be om en intervju?
 
9. Galleri
Lägg upp era snygga foton på Tuubi så att vi alla kan beundra dem!
 
10. Åsikter
Eleverna har åsikter. Lägg upp era smarta åsiktstexter på Tuubi så att alla kan säga sin egen åsikt – kanske får ni till stånd en verklig förändring med hjälp av texterna!
 
11. Sporthörnet
Har ni en fantastisk redskapsgymnast i er skola? Eller kanske ni har parkour-utövare eller helt enkelt en så duktig gympalärare att alla prestationer tar andan ur en? Skulle vi kunna få se en video med fantastiska, roliga, lustiga eller på annat sätt fina gymnastikstunder? Eller kanske en elev skulle vilja lära andra hemligheterna i parkour med en video?
 
12. Kockens läckerbitar
Vilka delikatesser ska ni tillreda på timmen i huslig ekonomi idag? Gör en video om hur man till exempel får mockarutorna ännu saftigare och godare!
 
13. Handarbetets konststycken
Hur ska man sköta olika typer av tyger? Vad betyder tvättmärkningarna? Under handarbetstimmen kan man skapa instruktioner med hjälp av en video, animation eller bilder så att man kommer ihåg hur man skulle göra när man sitter hemma och grubblar.
 
14. Utflyktskänslor
Har ni varit på utflykt, klassresa eller till exempel ett kulturbesök inom Kulturstigen? Dela er rapport på Tuubi så att alla kan läsa den. Låt inspirationen flöda!
 
15. Stadsorientering
 
Det finns många färdiga rutter för stadsorientering i Åbo. Till exempel http://www.turku2011.fi/sv/s/kulturmotionsslingor_sv. Av dessa passar bl.a. följande bra för skolelever: http://www.turku2011.fi/sv/nyheter/gor-en-statypromenad_sv Statypromenader: Med hjälp av en smarttelefon kan man gå längs en rutt där man får bekanta sig med utomhusstatyerna i centrum (även som pdf). http://www.turku2011.fi/sv/nyheter/miniatyrskulpturer-gommer-sig-langs-a... Kurragömma: Leta miniatyrskulpturer längs med åstranden med hjälp av en karta som kan skrivas ut eller laddas ner till t.ex. en smarttelefon.
 
Skapa en egen rutt för din skola i den närliggande terrängen till exempel med QR-koder! http://qrcode.kaywa.com/
 
En QR-kod kan skapas och skivas ut till exempel via länken ovan, och den visar vägen till den sida som gömmer sig bakom koden. På så sätt kan en pappersbit, som QR-koden har skrivits ut på, fästas till exempel på en anslagstavla på en vägg i skolan. När den läses med en smarttelefon eller surfplatta får eleverna mer information om ämnet, eller så kan du lägga upp uppgifter i videoformat på Tuubi och skapa en kod som vägleder eleverna till sidan. Enheten måste ha ett program som kan läsa koden för att koden ska kunna läsas. Läs mer i anvisningarna ”Lisätyn todellisuuden mahdollisuudet koulutyössä” (på finska).
 
Har du några bra idéer för hur mediaverktyg kan användas under lektionerna? Dela dem med oss alla i kommentarsfältet!

Ohjeeseen liittyvät kuvat

Ohjeeseen liittyvät videot

Guider

Grundprinciper för animation Animationer gör orörliga objekt rörliga och föränderliga, och man kan i princip presentera vad som helst med hjälp av animationer. Man kan skapa animationer genom att rita, forma figurer av vax eller till exempel röra på färdiga föremål och paffbitar. Även personer kan fungera som animationsfigurer. Animationer baseras på fotografier: man tar ett foto av ett rörligt föremål, rör det lite framåt...
Publicera en elevs namn, bild och elevarbete Publicera en elevs namn och bild När en bild av en minderårig ska publiceras på internet ska vårdnadshavaren alltid ge sitt tillstånd både för tagningen av bilden och för publiceringen av den. Om man välvilligt fotograferar en grupp människor på en offentlig plats så att inte någon enskild person tydligt framträder p...
Idéer för användningen av mediaportföljerna och Tuubi 1. Undervisningsvideo Eleverna kan skapa undervisningsvideor om det egna läroämnet. Tips: undervisningsvideon kan även göras som animation.   Exempel: en elev kan med hjälp av en video förklara hur en matematisk formel fungerar eller göra ett kemiförsök som dokumenteras på video och förklaras åt de andra eleverna...
Varifrån får jag bakgrundsmusik till min video? – Upphovsrättsfrågor Musik och upphovsrätt   När den stolta eleven har skapat en fantastisk animation över atomens delar vill han naturligtvis lägga till sin favoritlåt som bakgrundsmusik – liveversionen av Iron Maidens Fear of the Dark från konserten i Buenos Aires. Tekniskt sett är det här en lätt sak, men videon går då automatiskt...
Ladda upp videoklipp till Tuubi Tuubi använder YouTube för att ladda videoklipp. Kontrollera innan du laddar upp en video att din video respekterar upphovsrätten och att du har de tillstånd som behövs för att publicera elevarbeten samt namn och/eller bild på elever! Det är säkrast att inte lägga till elevens namn i videon – ett smeknamn eller bara klassbeteckningen...